تجلیل وبزرگداشت از هنرمند ا ین هفته موسیقی ما (بشـــــــــیر احمـــــــــد کــــــــندهاری)
بشیر دژم (سرپرست اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان ) بشیر دژم (سرپرست اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان )

 

اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان

از تاریخ 24 ماه فبروری تا سوم ماه مارچ سال
2013

بشیر احمد کندهاری یکی از هنرمندان سابقه دار ومحبوب ولایت هنردوست ما قندهار است که از آغاز ایجاد اتحادیه هنرمندان عصضویت صفحه آنرا داشته و در کُلیه مسایل هنری سهم شایستهء خودرا ادا نموده اند ، با هنرمندان موسیقی کشور همیشه در تماس بوده و برای رشد هنرش به فعالیت هایی هنری اش مجدانه ادامه داده با عث افتخار ماست .
باری از بشیر کندهاری پرسیدم که خودش درباره خود برایما چیز ی بگوید،
اوگفت ؛
من بشیر احمد کندهاری و ازامروز پینجاه سال قبل در ناحیه دوم شهر کندهار تولد شده شده ام در سال 1358 از لیسه لوی احمد شاه بابا فارغ گردیدم ، در سال 1364 از بخش پشتوی پوهنتون کابل فارغ شده ام ومدت دوسال در ریاست آموزش موسیقی کار کرده ام چهار فرزند دارم که دوی آن پسران و دو تن آنها دختران هستند وحالا هم در تلویزیون کندهار کار میکنم و بیشتر اوقات من در کشور هندوستان می گذرد و زنده گی من به فضل الهی بسیار خوب است که از ان راضی هستم .
تشکر محترم کندهاری صاحب، پس حالا لطف کرده بگویید که موسیقی را از کجا ونزد کی ها آغاز کردید؟
جواب ؛ از سال 1356 به اینسو موسیقی را آموخته ام وبا آن سروکار دارم ،
با استادان زیادی چون مرحوم استاد محمد هاشم چشتی و در کندهار با استاد هدایت الله و حیات الله ابدالی که هردوی ایشان شاگردان مرحوم استاد سلیم کندهاری هستند آموخته ام ...
کندهاری صاحب؛ آیا درین مدت زمان از جانب کدام مرجعی مورد تشویق ونوازش قرار گرفته اید؟
جواب، بلی، در همین زمان کوتاه بیشترین تقدیر نامه ها را از ارگانهای مختلف بدست اورده ام ... وبه کشور های مختلف جهان نیز سفر های هنری داشته ام.
کندهاری گرامی شما بیشتر آهنگهای کی را می خوانید ؟
جواب ؛ تمام آهنگهای من کمپوز های خودم هستند
کدام آلات موسیقی را می توانید بنوازید ؟ جواب ؛ طبله و ارمونیه را خوب می نوازم
آیا چنان واقع شده است که هنرمندان دیگر ما آهنگهای شمارا خوانده باشند؟ کی ها لطفاً نام ببرید .
جواب؛ بلی محمود کامن یکی از اهنگهای مرا خوانده اند که مطلعش چنین است ( راشه زمانیگاره ، دخدای دپاره ظالمه یاره ) وبه همین ترتیب عده ای از آواز خوانان دیگر هم آهنگهایم را خوانده اند .
محترم بشیر کندهاری علاقمندان تان در کجا وکدام تلویزیونها می توانند آهنگهای شما را بیشتر ببینند وبشنوند ؟
جواب؛آهنگهای من در تلویزیونهای آریانا ، ملی ، شمشاد ، ژوندون ، لمر ، هیواد ، ودر تلویزیون های کندهار و تاشکند ،برونز ، تاجکستان ،وهم چنان در پاکستان وعراق موجود است ونشر می شوند
کندهاری صاحب از اتحادیه هنرمندان بگویید چگونه اینجا تشریف دارید ایا برای همکاری هنری با این اتحادیه مواردی را در نظردارید؟
جواب ؛زمانیکه شما از ایجاد اتحادیه هنرمندان به من اطلاع دادید خوشحال شدم به خاطریکه اتحادیه معنای وحدت وهمبستگی را میدهد واز همین سبب از شما تشکری میکنم ، بلی در شب و روز حاضر هستم اگر وقت داشتم یا نداشتم برای اتحادیه از صدق دل حاضر به همکاری هنری هستم .

محترم کندهاری صاحب گرامی نهایت خوشحالیم که هنرمندانی چون شمارا با خود داریم اتحادیه ما درحالیکه این هفته را صرف برای شما تخصیص می دهد آرزومندیم همیشه در کار های هنری تان موفق وکامگار باشید ما درین هفته ازشما در همه صفحات خود یاد میکینم وهنرتان را قدر می کنیم و امیدواریم درین هفته بیشتر بیاد ما باشید و همه ازشما به خاطر خدمات هنری تان به نیکی یاد کنند . نهایت متشکریم که حاضر به انجام این مصاحبه شدید.اتحادیه ما درین هفته ودر تمام عمر آرزو ی بهترین هارا برایتان دارد.
درین فوتوها محترم بشیرکندهاری را با سایر هنرمندان محبوب کشور می بینیم که همه شان کندهاری صاحب را مانند ما ، دوست دارند.

March 1st, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل هنری